Opdrachten Marketing
Bij het keuzevak Marketing ga je onderzoeken hoe je een bestaande winkelketen kunt verbeteren. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat de winkel meer tevreden klanten trekt? Je onderzoekt de 6P's (product, prijs, plaats, personeel, presentatie en promotie) van een bestaande winkel in de omgeving van school.
Je doet een klanttevredenheidsonderzoek en presenteert een verbeterplan voor deze winkel.
1. Bedrijfsformule beoordelen
Doelgroep beschrijven
In opdracht 1 ga.de doelgroep beschrijven. Hiervoor ga je vragen stellen bij de winkel. Van de verzamelde informatie maak je vervolgens een digitale collage .
De marketingmix - de 6 P's
In opdracht 2 ga je de 6P's beschrijven van een winkel. De marketinginstrumenten Product, Prijs, Plaats, Presentatie, Promotie en Personeel vormen samen de marketingmix.
De SWOT analyse
In opdracht 3 ga je een Sterkte-Zwakte analyse maken van de winkel. Dit is een SWOT analyse.
In deze video wordt de SWOT analyse uitgelegd voor het marketingplan, met de interne analyse en externe analyse: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen
De Marktpositie
In opdracht 4 ga je de marktpositie onderzoeken. Dit doe je door een omgevingsscan en een concurrentiematrix te maken.
2. Marktonderzoek
Zodra je hier een beeld van de winkel hebt, ga je een vragenlijst opstellen. Het doel van deze vragenlijst is om te achterhalen wat de sterke- en verbeterpunten van deze winkel zijn. Je neemt deze vragenlijst dan ook af onder een groep mensen. Je leert daarbij hoe je deze vragenlijst moet analyseren, zodat je kunt vertellen wat de winkel moet doen om nog beter te worden.
3. Analyse maken en verbeterplannen presenteren
De behoeften en het online gedrag van klanten begrijpen
Leer hoe je met webanalyses kunt meten hoe succesvol je online marketing is en je betere resultaten kunt behalen.