Opdracht Ondernemen

Ondernemingsplan
Word – 432,5 KB 242 downloads

Stap 1

De kick-off

Je start met een kick-off sessie. Door middel van enkele uitdagende stellingen over ondernemerschap worden de leerlingen meteen aan het denken gezet. De leerlingen brainstormen over ‘bekende’ ondernemers, maar ook over ondernemers in hun eigen omgeving. Zo maken ze onbewust al een begin met hun eigen netwerkoverzicht.

Bekijk de video van De kamer van Koophandel

Hoe bedenk je nou eigenlijk een goed bedrijfsidee? Hoe weet je of iets gaat werken? En hoe bedenk je een bedrijfsnaam? In deze video geven wij je antwoord op al die vragen!  Neem een kijkje op https://www.kvk.nl

 

Stap 2

Bedrijfsnaam bedenken

De keuze voor de meest geschikte bedrijfsnaam is erg persoonlijk. Wat de één aanspreekt, vindt de ander juist stom of onduidelijk. De ideale bedrijfsnaam is ook voor elke branche anders.

Je kunt dus beter een herkenbare bedrijfsnaam bedenken die de klant in één klap duidelijk maakt wat hij aan jou heeft. Het moet helder zijn wat jouw producten of diensten voor hem kunnen betekenen.

Vaak kun je zowel een creatieve als degelijke naam kiezen. Bij 'Juwelier Vermeulen' en 'De Schitterende Diamant' is het allebei duidelijk dat je er juwelen en sieraden kunt kopen.

Stap 3

Mini-case

In het derde deel van het programma ga je aan de slag met een mini-case. Je hebt aan de hand van de gekozen real-life case al enorm veel geleerd over ondernemen. Nu is het hun beurt om zelf aan de slag te gaan. In groepjes wordt nagedacht over een product/dienst dat ze kunnen gaan verkopen. Als ondernemer heb je vaak geld nodig om van start te kunnen gaan. Om kans te maken op een startkapitaal moeten zij hun idee zo goed mogelijk pitchen voor een groep investeerders (hun klasgenoten). 

Dus wat ga jij in de wereld zetten dat er nog niet is? 

Je eigen onderneming op een Business Model Canvas.

Jouw idee verdient een goede strategie, een doordacht businessplan. Het Business Model Canvas (BMC-model) bestaat uit 9 bouwstenen. In het model beschrijf je de belangrijkst punten van je bedrijf : je product of dienst, USP, de doelgroep,  leveranciers, kosten en opbrengsten. Maar ook naar het product zelf en naar de wensen van jouw klanten. Met het canvasmodel beschrijf jij jouw bedrijf op één vel. 

Het Businessmodel Canvas
Word – 1,7 MB 715 downloads

Stap 4

'And the winner is'

Welk groepje heeft de meeste winst gemaakt tijdens de mini-case? Wat ging er erg goed en wat was er moeilijker dan gedacht? Natuurlijk kan er maar één groepje winnen, maar voor iedereen is er het EigenBaas certificaat.

 


Met een SWOT analyse breng je de sterke en zwakke kanten van je bedrijf in beeld. Maar ook de kansen en bedreigingen.